tisdag 30 november 2010

Malung

Först åkte vi tåg, sen åkte vi tåg, sen åkte vi tåg och sist åkte vi tåg. Så såg resan till Malung ut. Roslagsbana, Tunnelbana, InterCity och till slut Rälsbuss. Rälsbussen var finast om än något skakig. Resan till Malung gick otroligt smidigt. Alla byten flöt fint utan stress och vi tog oss ombord på alla tåg med all packning och barn i behåll. Tove (och Måns) har ju bara åkt Roslagsbanan förut så det var mycket nytt.
Extrakontroll av biljetterna på en ganska lugn T-Central

Väl framme på "det riktiga" tåget, InterCity åt vi vår frukost. Det avgick kvart i åtta från centralen och då hade vi varit igång i två och en halv timme redan. Frukosten smakade väldigt bra och även Tove åt med god aptit. Första två timmarna fram till bytet förflöt relativt fort och lugnt. Tove tyckte det var mest spännande med tågtoaletten tror jag. Annars blev det lite pusslande, ritande och läsande. Måns satt i sin stol och lekte "kasta bort leksakerna" och jag var tydligen lekkamraten som hela tiden skulle plocka upp dem igen.

Tove med sin nya pusselbok som sparats inför resan
Måns i full lek

Under bytet till rälsbussen somnade Måns i vagnen och det var så smidigt att vi kunde köra på vagnen på tåget och ha den stående nära oss tills han vaknade. För oss var det pastasalladdags och man var konstigt nog hungrig igen! Halv ett bromsade tåget in i Malung och morbror stod och väntade. Tove sa "Jag ska säga hej och ge Emil en kram!" men väl ute blev hon konstigt nog lite blyg men en kram blev det efter en liten stund. Det var nära till hans plejs och snart satt vi och mumsade kaffe och bullar.

Bokläsning medan...
...Måns sov i vagnen, med mammas morgonfrisyr för övrigt

Efter lägenhetsvisning blev det en tur till skolan där morbroren fyller sina dagar med inspiration. Lite lokalvisning men inte minst lånande av skidor och pjäxor till hurtbullen i familjen (alltså inte jag.) Till middag slog syskonen sina kloka ihop och det blev en nykomponerad mycket smaskig anrättning som gjorde oss alla både väldigt mätta och belåtna. Ostfylld lövbiff med klyftpotatis, sås och balsamfrästa grönsaker.

Tove skulle få sova på en madrass inne hos Emil så vi kunde stänga dörren om henne med tanke på kvällsumgåset och Måns nattliga bravader. Hon verkade tycka att det var jättemysigt och när det var dags gosade hon snabbt ner sig under täcket och slocknade fort efter sagan. Vi såg Idol men när första delen var avklarad var jag så himla trött att jag somnade i på min madrass i vardagsrummet medan de andra såg lite till.

Vi hade tänkt att Måns skulle kunna sova i vagnen och fixat den så det var en plan sovyta där. Men ack ack så fel vi hade. Det blev den värsta natten hittills och vi var uppe först en timma mellan två och tre och sen varje halvtimme från fyra och framåt. Helt galet. Sen var vi trötta.... Tove den lilla ängeln hade däremot tagit sovmorgon och kom skuttande först vid halv nio. Hon hade tydligen legat och dragit sig lite hos morbror först men ändå!

Frukostvälling i soffan

När vi väl orkade komma igång igen efter frukost drog sig Daniel iväg till skidspåren och vi andra strosade på hemma en stund tills det var dags att söva Måns i vagnen för lunchvila. Då var plötsligt Tove också trött och Emil följde bara med henne in till madrassen och - snark - så sov hon två timmar. Innan barnen vaknade hann pappan komma hem och vi hann både laga och äta lunchvåfflor. När Tove vaknade smaskade hon i sig hela tre äggvåfflor med grädde och sylt.

Hela helgen var det ca tio minus ute och konstant snöyra. På eftermiddagen tog vi oss ändå ut på en promenad för att fylla på middagsförrådet och Tove och Daniel passade också på att leka ute en stund. Det var tydligen väldigt populärt och en rödrosig och nöjd tjej kom sen in igen. Efter middagen blev det en slö kväll med lite spel framför TVn innan de mycket trötta föräldrarna var tvungna att åter försöka få lite sömn. Så trist att behöva sova klockan tio när man egentligen vill ta tillfället i akt att umgås.

Inför denna natt hade vi gjort en Månssäng i soffan istället med soffbordet på sidan som skydd. Det fungerade bättre och natten blev något lugnare. Lite mer som vi är vana. Söndag morgon var således lite piggare och det var väldigt skönt. Även denna förmiddag hann Daniel med några kilometer i spåren och jag förberedde resan undertiden. Morbror försåg oss med lunch innan det var dags att bege oss mot stationen igen.

Två små resenärer :-)

Vi hade hoppats att Tove skulle somna på tåget. HAHAHA säger vi om det i efterhand. Hur kunde vi tänka så dumt!? Självklart sov hon inget och självklart var hon på sitt allra mest förtjusande trotshumör bitvis under resan. Högljudd, spring i benen etc etc. Vad kan man göra förutom att säga till om och om igen och försöka avleda med annat?)

På InterCity tåget kunde jag känna att alla i den fulla vagnen tänkte "Åhh neeeeej! En j-a barnfamilj, hur kunde vi ha sån otur! Kan de inte få still och tyst på ungen!?" Kanske var det bara i mitt huvud de tänkte så, men nä, nån tänkte så, det vet jag. Resten kanske hade egna barn, eller kände i alla fall nåt barn och vet hur det kan va. Hoppas det. Medlidande vill jag ha, inte onda ögat!

Efter en koll på sl.se visste vi hur sista biten hem såg ut och den klaffade utan stress. Vi är numera experter på rulltrappor och hissar med vagn i SLs system. Så en timme efter ankomst på centralen var vi hemma igen efter en trevlig helg i det allra innerligaste inlandet. Sköööönt!

Efter resan kan jag konstatera:
- Väldigt tur att vi bokat platser i tid på tåget så vi fick fyra platser med gemensamt bord båda vägarna. På hemvägen var det knökfullt och vissa utan platsbiljett fick flytta hit och dit.
- Man kan inte alls vara säker på att få hjälp av med vagnen av konduktören trots att han öppnar dörren och kliver ut precis framför. Han kan också bara gå iväg... (Fyra trappsteg ner på InterCity tågen)
- Åka tåg är mysigt, det har jag alltid tyckt och om några år kommer det nog vara ett väldigt trevligt och även avslappnat sätt att resa med barnen.
- Hela väskan med matsäck är guld värd.
- Även fast det på ett sätt är tråkigt att brorsan bor så långt bort nu var det på ett annat sätt både roligt och trevligt att få åka på utflykt och hälsa på. Tove verkade också tycka det var både roligt och spännande. Hon har ju faktiskt aldrig sovit hemma hos morbror förut! (För han brukade ju alltid barnvakta hemma hos oss) :-)