tisdag 11 december 2007

Fuerteventura - en reseberättelse

Resan gick till Fuerteventura, den av Kanarieöarna som ligger längst ner till höger närmast Afrika. Sanden på ön har också blåst över från Sahara. Ön var väldigt karg, mest berg med eller utan sand på och låga ljungliknande buskar. Bland de torra torvorna gick getter och försökte livnära sig. Men väl framme på badorten var det fint och lite grönt förstås och runt 25-27 grader varmt hela veckan.
Efter 1,5 timmes transfer kom vi då fram till vårt hotell. SOL Jandia Mar. Ett väldigt populärt lägenhetshotell enligt Ving. Vi hade betalat extra för att få havs- eller poolutsikt. Lägenheten var ganska fin och när vi gick ut på balkongen så såg vi.....jättefina träd!! Vart var utsikten?? Jo, om man sträckte sig lite ut så såg man havet!! Hurra!! Precis vad vi tänkt oss för våra extra 1200 kr - not!
Vi gick och pratade med personalen på hotellet och det var förstås fullbokat. Känns som Ving sålde nåt till oss som var slutsålt redan. Vi fick titta på en annan lägenhet som visserligen hade utsikt men också en stor skorsten direkt upp från köket! Nä, inte bra!! Vid det här laget hade vi förstås listat ut vart man skulle bo för att bo bäst och efter lite frågande så skulle det visst komma loss en sån lägenhet dagen efter så vi nöjde oss med det.

Klockan var sen eftermiddag och vi tog oss en tur och spanade in stranden som var STOR! Fler bilder på den följer.
Ah, äntligen ny lägenhet...lite lättare att se havet nu! Och precis nedanför låg poolområdet. Vi trivdes riktigt bra i lägenheten resten av veckan och man kunde stanna på balkongen och bara ha det bra om man inte ens iddes ta sig längre än så. Även på kvällarna var det riktigt mysigt att sitta där och spela spel och lyssna på musik i sken av värmeljusen!
Stranden Jandia skulle ju vara en av världens bästa och den höll vad den lovade. Sjukt bred (ca 100 meter) och lång (flera mil!)Korten är tagna på eftermiddagen när de flesta badare gått hem och även vi är på hemväg. De små prickarna är förstås solsängarna i fina rader. De ger lite perspektiv. Vi gissar att det var ca 23 grader i vattnet.
Hemma i lägenheten såg det ut som vi fått massa nya kompisar...men det var bara alla skor vi råkade ha med oss... Fyllde på med mina fusk-Crocs som under veckan hjälpte min onda häl att läka. Skönt. (Inte skönt att dansa med smärta i hälen!)
Från affärsgatan där hotellet låg i slutet fanns en jättefin strandpromenad till Morro del Jable, en hamnstad längst bort i bild, där det låg många restauranger nere vid havet. På kvällarna var det ca 19 grader varmt.

Och så gick dagarna. Frukostbuffé, sol och bad och en god bok, lunch, mer sol och läsning, middag på kvällen. Avslutningsmys på balkongen. Jag hann läsa fyra böcker, nästan i alla fall.
- 9 ½ månad av Annika Lantz (flyget ner)
- Nobels testamente av Liza Marklund (i solen)
- Du ska bli pappa av Dick Sundevall (läste vi tillsammans på förmiddagarna, mer om den i senare blogg)
- Se dig inte om av Karin Fossum (ett fynd från hotellets bokhylla där man kunde ta sig en bok nån annan lämnat vilket var bra eftersom mina böcker var slut. Läste den på flyget hem.)

En gång under veckan var det också marknad precis nära vårt hotell och jag shoppade loss på ett nytt danslinne och ett fint halsband. Linnet får vänta tills Filuren slutar spänna ut magen, blir finfint till sommaren!

Himla bra med sand. I sanden kan man gräva en grop för magen och sen kan man ligga där på mage utan problem. Helt perfekt! Den fina hatten som såg ut som en blandning av tropikerhjälm och snusnäsduk inhandlades för att jag inte skulle få pigmentfläckar i ansiktet på grund av solen. (Något de hotar med i mammaböckerna...)
Resan var riktigt lyckad ända tills jag på fredagkvällen åt nåt som inte var bra till middag (tror vi) och sen blev lördagen en riktigt helvete och söndagen en långsam resa tillbaka till livet inför flygningen hem. Vi uppsökte dock läkare redan på lördagen för att dels kolla om man kunde göra något åt kräkattackerna, stilla oron för Filuren, och också få intyg på att jag var sjuk så att vi kan få ut pengar från försäkringen. Magsjukan gick över på 12 otäcka timmar som tur var!!

Med facit på handen kan jag säga att resan, trots sjukan, blev betydligt bättre än jag trott, framförallt vädermässigt. Trodde det skulle vara lite kallare så här års. Det var också ett väldigt lugn ställe, vilket passade bra denna gång, där man kände sig trygg, det var inte ens jobbiga försäljare. Jag kan absolut tänka mig att återvända till stranden Jandia en annan gång!