onsdag 2 juli 2014

Ölandsveckan - måndag och tisdag

Måndag
Dagen började med välförtjänt sovmorgon för dansrinsessan. Efter frukost tog Daniel med sig barnen till leklandet och jag fick lite egen tid. Eftersom jobbets semesterutmaning började vid midnatt (med två timmar dans noterat på mig, ha!) så tänkte jag att jag skulle bättra på med lite promenadminuter. Jag tog ett par varv runt campingen och hann också träffa lite olika trevliga människor att språkas med på vägen.

Sen var det till att gå hem och laga lunch till alla hungriga. Efter lunch och kaffe följde jag med till leklandet och vi hade det nästan för oss själva så vi röjde på ett bra tag hela familjen och lekte allt från cykelkull (på trehjulingar anpassade för femåringar, aj mina ljumskar!) till "Akta dig för lavamonstret" i lufttornet. Man blir rejält varm av att leka aktivt med barnen i lekland och vi hade väldigt roligt. Det blev glass som belöning för samtliga.

Något jag också ägnade dagen åt var diverse sms, mejl och samtal från jobbet. Sista gången chefen ringde svarade jag med "A-s distansservice" Chefen skrockade lite ursäktande men undrade sen vem fan som hade gett mig ledigt egentligen!? Haha

Senare på eftermiddagen gick Daniel och tog en bastu medan jag satt med barnen utanför stugan och de arbetade flitigt i sina böcker. Måns har en med träning på bokstäver och Toves är med att läsa ord. Jag hjälper till att läsa det olika instruktionerna och stöttar och peppar. De är väldigt duktiga båda två och verkar tycka det är roligt även fast det är motigt ibland när det verkar vara svårt.

Studier

Det var Pex mellan stugorna och vi minglade mest runt lekparken och dansade runt lite med barnen. Sen var det filmtajm och vi tog en kaffe utanför med musiken på lagom avstånd. Daniel gjorde sig klar för dans till Sannex och jag softade i stugan, tog en dusch, fikade gott, skrev blogg och såg fotboll, allting ungefär samtidigt. Mysigt!

Tisdag
Tisdagen började bra. Barnen sov ok och såg sen en hel film medan Daniel sov vidare och jag låg i dvala liksom ovanför filmen. Till slut fick jag med mig barnen ut, men då var klockan redan nio. Vi skulle ta en snabb runda runt campingen men det tog visst en dryg timme med kasta-macka-träning och lite vattenkrig hos kompisar på hemväg. Halv elva väckte vi den sovande pappan och åt sedan frukost. En andra för somliga.

Sen blev det en tur ner till Köpingsvik för lite matkomplettering och kik efter en ny fleece till Måns då dragkedjan börjat öppna sig i fel ände. Mat fanns, men ingen fleece. Det var ordentligt regnsjukt men vi klarade oss hem. Väl hemma och inne började det droppa medan vi lagade lunch och sen öppnade sig himlen. Det är sanslöst vad mycket regn det kan komma! Men det märkliga här är att vattnet också rinner undan fort. Även fast det regnar mycket och länge torkar det upp snabbt i gräset och blir inte lerigt vilket man tycker det borde bli.

Under dagen hittade både Tove och Måns nya kompisar som de hann leka med en stund. Jättekul! Det är tydligt att Tove är mycket mer sugen på nya bekantskaper i år. Det spanas hela tiden efter nya lämpliga lekkamrater. Måns hänger mest på. Daniel hade köpt två flygplan som man skjuter iväg med en gummisnodd. Detta fick Måns snabbt kläm på och planen for iväg med en faslig fart och snart upp på närmsta tak!

Tur man är lång och ståtlig...

På eftermiddagen började det spelas musik mellan stugorna och det är ju så trevligt! Det var medlemmar ut Dreams och Expanders som började lira diverse musik och Daniel och jag fick oss årets Ölandsdans, en skön bugg i lekparken till lite Elvis tolkad av Jan-Åke. Härligt! Sen blev det smaskig middag och tillfix inför kvällens dans. Daniel tog med barnen till de allmänna duscharna för gemensam sak och jag fick stugan för mig själv för att göra mig i ordning. Tillbaka kom två söta pyjamasbarn redo för lite filmmys.

Det var ju maskeraddagen och rekordmånga hade valt att klä ut sig. Ju längre eftermiddagen och kvällen led ju fler "tokiga vuxna" kunde man se i stugbyn och barnen tyckte det var jättekul! Tove ville också väldigt gärna gå på maskeraden och tyckte allt var orättvist en stund. Men sen fick hon klart för sig att det bara var vanlig dans och inga lekar eller fiskdamm eller någonting så då lugnade det sig lite. I år var det så många fina och roliga dräkter att vi kom på att de nästa år ska få följa med upp till grindarna och titta på alla som ska in på dansen. :-)