måndag 2 juni 2014

Med tre systrar på stan

Nu har det gått flera veckor sen sist. Det är mycket nu... Men för två helger sedan hade jag ett riktigt semesterdygn då Daniels mamma och mostrar kom ner till stan för att fira av yngsta systern C lite i förskott och hemlighet. Hon trodde bara att de skulle hänga hos oss hela helgen och ha det lugnt och skönt, men så blev det ju inte.

Efter middag i uterummet på fredagen fick C ett guldigt kuvert med pengar för att finansiera resten av helgen och på lördag morgon var det bara att packa ihop väskan igen och så följdes jag och systrarna åt på tåget mot stan. Väl där checkade vi in på ett fint och centralt hotell och gjorde oss i ordning för en dag på stan.

Systrar på väg ut mot Djurgården

På grund av många olika event så var plötsligt den mesta lokaltrafiken till Djurgården dit vi skulle avstängd. Men vi fick tips om en buss till djurgårdsbron och precis när vi kom till busshållsplatsen rullade den in. Perfekt! Snabbt var vi framme för en ljum promenad ut på Djurgården.

Efter att ha varit himla kallt senaste tiden så var detta första riktiga sommardagen och vi välkomnade det plötsliga väderomslaget då vi fick en fantastisk dag. Vi åt en lyxig lunch i Blå portens trädgård och sedan var det dags för det stora målet - ABBA-museet. Det visade sig att C hade velat besöka museet och det passade ju så bra då ABBA vann ESC med Waterloo samma år som C föddes. :-)

Finlunch på Blå porten

Museet var inte så jättestort men det tog ändå sin tid. Det var väldigt roligt och fint upplagt med uppbyggda miljöer, tv-intervjuer och mycket interaktiva inslag där man själv kunde sjunga, dansa eller svara på frågesport. Kul!

The real ABBA

Det allra bästa för mig på museet var en träskulptur (som egentligen inte hörde ihop med ABBA) men som hade inbyggda musikaliska element, slingor och rytmer, som lät när man rörde vid träet. Ju fler händer som rörde på olika ställen, ju mer musik blev det. Det var roligt och ett väldigt beroendeframkallande sätt att skapa musik på tillsammans. :-)

En sån fantastisk dag i Stockholm!

Efter museet var vi väldigt trötta i benen och det blev en kaffe och glasspaus vid djurgårdsbron innan det var dags att ta sig tillbaka till hotellet. Mycket gott och mysigt. Efter någon timmes vila och uppfräschning på hotellet gav i oss av mot restaurangen som jag bokat och där tillbringade vi resten av kvällen med att äta grekisk meze och ha det riktigt bra.

På morgonen åt vi gemensam hotellfrukost och när vi väl var klara var det dags för mig att bege mig hemåt och mot projektet. Systrarna lämnade jag åt egna äventyr tills flyget skulle gå tillbaka mot Norrland. Vi hade verkligen haft det så trevlig och roligt och C och jag fick oss många skratt i vårt umgänge med de skrattande systrarna M och M. Härligt!

Några polare jag träffade på hemväg mot tåget :-)