måndag 16 juni 2014

Projektbeskrivning

1. Projekttitel

"Projektet" för att inte krångla till det i onödan.

2. Personalia

Frida och Daniel gav sig in i detta hand i hand.

3. Handledare

Google för rådgivning inom ekonomi, bygg, shopping etc, kollega T för ytterligare skattefrågor, broder E för snickarhjälp och glada tillrop. Blocket för second handshopping.

4. Projektets syfte

4.1 Bakgrund

Vi har länge haft en idé om att köpa ett hus för att hyra ut, till familj eller studenter. Vi har räknat på det på allvar i omgångar och även tittat på något objekt som känts lämpligt. Husen på vår hemort har dock blivit för dyra för att vinsten ska vara värt besväret. Planerna har sedan legat på is ganska länge. Men plötsligt gjorde olika omständigheter att det åter blev högaktuellt.

4.2 Syfte

Roligt att ha ett gemensamt projekt med ett tydligt mål att jobba mot tillsammans. Projektet beräknas även ha fördelar för fler familjemedlemmar. 


4.3   Mål

En långsiktig investering som bör ge en bra avkastning.


5. Genomförande

Plötsligt så dök huset upp. Ett gammalt hus är det. Inte olikt mitt föräldrahem, men mindre. I en solig gullvivebacke nära ett litet centrum ligger det. Cirka en halvtimme från oss.

5.1 Genomförande

Eftersom renoveringsbehovet var stort var priset satt lågt. När det var dags för visning vallfärdade alltså folk till denna. Det blev budgivning i en flera dagar med många många bud från många intressenter.Vi räknade upp och ner, fram och tillbaka i vår kalkyl under dessa dagar och var ömsom hoppfulla och ömsom uppgivna. Men plötsligt var huset vårt!

Nu blev stresspåslaget stort. Vad hade vi egentligen ställt till med? Varför inte bara ha det lugnt och skönt i vårt färdigrenoverade hus när nu möjligheten fanns? Men något annat drev på. Det var ju så spännande detta! Besiktningen sa i princip det vi redan visste. Nåt var lite bättre och nåt var lite sämre. Det fanns massor att göra men samtidigt var det bra på det stora hela för att vara så pass gammalt.

Den stora tillträdesdagen kom och vi klev in i vår andra fastighet som ägare för första gången. Planen var nu att renovera allt som måste renoveras för att det ska bli trevligt att bo där för ett par som oss själva. En del skulle vi göra själva, en del skulle det anlitas för.


Vi hade undersökt underlaget för att hyra ut tillsvidare redan innan köpet och en hel del intresserade hade hört av sig. Enligt vår kalkyl behövde vi inte stressa med detta men det hade kroppen svårt att förstå. Pengarna skulle snart börja rulla och det är så mycket som ska klaffa med en hyresgäst.

5.2 Tidplan

12 mars
Kontraktskrivning


17 mars
Besiktning

14 april
Tillträde

15 april-1 juli
Renovera själva:
- Måla om nedre hall, trapphus och övre hall.
- Måla om sovrum och sätta fondtapet.
- Måla om kök, byta bänkskiva, sätta nytt kakel, samt sätta in en diskmaskin.
- Måla om elementen och eventuellt taken i dessa rum.
- En del utvändiga arbeten med regnvatten och tak
- (Sen tillkom det massor av punkter här när vi väl började...)


Anlita för::
- Slipa och ytbehandla alla trägolven.
- Helrenovera badrummet och toa.
- (Röriga rör tillkom bl a som vi inte räknat med.)

Så snart som möjligt
Skriva kontrakt med en hyresgäst.

Helst under sommaren:
Anlita för:
- Måla fasad och fönster
- Ny skorstensplåt

1 juli
Tidigast inflyttningsdatum

5.3  Förutsättningar/Organisation

Egna kunskaper i och intresse av privatekonomi.
Egna kunskaper i och intresse av måleri, bygg och fix.
Snickarbroder E för bl a kökskakel och badrum.
Div hantverkarkontakter.
Semesterdagar att ta ut.
Morfar som barnvakt.
Lust, tid, ork, tålamod och nerver av stål...


6. Utvärdering och rapportering

Redan på tillträdesdagen började vi riva ut alla mattor. Under fanns, som vi hoppats, riktigt fina trägolv. Ja så började det. Fortsättning följer...

Vårblommor på tillträdesdagen

Inga kommentarer: