fredag 28 mars 2014

Lofsdalen

Helgen som gick var ingen vanlig helg. Det var en helg med första resan med jobbet. Jag kan inte säga att jag direkt sett fram emot denna utan mest sett den som ett nödvändigt ont även fast det säkert skulle bli trevligt. Jag får ändå lite nog av mina väldigt trevliga kollegor på arbetstid och vill gärna ha mina värdefulla helger med familjen. Därtill är jag inte så förtjust i långa bilresor i snöoväder.

Det var fjällweekend som stod på programmet med skoterutflykt och egenvalda skidaktiviteter. Resan gick förvånansvärt bra trots skitväder och att det gick många timmar. Jag och min kvinnliga kollega T åkte tillsammans upp och hade det på det stora hela ganska trivsamt. Väl uppe i det fina huset blev det en trevlig kväll med god mat.

Slalombackarna skymtar från stugan
Fredagen var den stora skoterdagen och jag och T var lite spända inför detta äventyr då ingen av oss kört skoter förut. Grabbarna vi hade med oss hade väl varierande skoterkunskaper men tillräckligt vana och galna motorförare i övrigt för att mest glittra inför denna utflykt. Våran guide (andra kollegan T) var som väntat mycket bra på att lugna oss och instruera lugnt och sakligt. Och sen var det dags att köra.

Fin dag för en skotertur! (Kan du se mig??)

Brum brum på isen

Vi fick börja med att öva lite på sjön så vi skulle ha lite koll innan vi gav oss av på äventyr. Men snart bar det av mot fjälls. Vi hade sån otrolig tur med vädret så det blev en riktigt härlig dag. Efter dryga tre mils körning och lek blev det lunch i en fjällstuga och sen var jag och T ganska möra och ledsagades hemåt. Medan vi duschade och softade i stugan, lekte grabbarna i flera timmar till och kom hem som en hög med rödblommiga smågrabbar. Sen pratade de skoter konstant resten av vistelsen!

T visar hur man gör det på riktigt!

Efter en god middag i stugan blev det en mycket tidig kväll för att vara företagsresa. Alla var helt slut! Lördagen bestod av blandade skidaktiviteter. Min kvinnliga kollega T vände tillbaka mot Stockholm tidigt på morgonen då hon hade familjära saker att ta hand om. Detta visste vi redan innan resan. Hon lämnade kvar sina längdskidor som jag fick låna och T tog mig med ut i längdspåren.

Det var länge sen, jättelänge sen! Men efter först varvet så kändes det inte lika vingligt längre och riktigt roligt. Jag kände verkligen hur bra träning det var och blev taggad att köra hemma nästa vinter om det finns snö. Då kan vi åka hela familjen! Jag körde knappt sju kilometer innan det var dags att återvända till stugan och pusta ut. T kom tillbaka ungefär samtidigt och vi fikade lite tillsammans innan han tog en tur till på fjället.

R som är kontorshund till vardags hör också hemma här.

Då passade jag på att ta en lång skön bastu. Sen tog jag en kopp te och kliande hushunden R bakom örat tills T kom tillbaka och vi åt en god lunch. De andra grabbarna härjade under tiden i slalombackarna och åt lunch där. Så småningom samlades alla och efter att alla duschat så hade vi en stunds konferens innan det var dags för sista middagen om åts ute. Det var inte precis någon höjdare men det gjorde heller inte så jättemycket.

Även denna kväll blev väldigt tidig. Jag tror siste man lade sig vid halv elva! Det som var bra med det var att alla var redo att dra hemåt tidigt på söndagen. Jag var ivrig att komma hem till barnen och vi kom iväg tidigare än vi tänkt oss. Skönt! Jag hann till och med hem så jag hann vara med på familjegympan direkt efter sex timmars bilresa.

Efter att denan lilla tripp är avklarad kan jag konstatera att det var både roligt och trevligt även om jag inte lyckades vara helt avslappnad hela tiden. Det var kul att köra skoter och det var kul att åka skidor. Vädret var därtill kanon. Men det var ändå skönt att komma hem och hem till våren!